مرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74662120210321The effect of investment in human resources to report on internal control over financial reporting of listed companies in Tehran Stock Exchangeتأثیر سرمایه گذاری در منابع انسانی بر ارائه گزارش کنترلهای داخلی (مبتنی بر گزارشگری مالی) شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران73012915210.22034/pbr.2021.129152FAعلی امامی میبدیگروه اقتصاد، دانشگاه علامه طباطباییرضا جامعیگروه حسابداری، دانشگاه کردستانقاسم نجفیگروه حسابداری، دانشگاه کردستانعارف بهروزاقتصاد، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200224The purpose of this study is to evaluate the of investment in human resources to report on internal control over financial reporting. The purpose of this study is applied in nature, descriptive - correlation. In this study, financial data of 60 companies listed in Tehran Stock Exchange, which have offered reported internal control during the period 2017 to 2019 have been investigated. Software was used to analyze the results is spss22. In this study 10 examined the hypothesis that all hypotheses have been confirmed as part of my thesis. To test the hypotheses of this study is the use of regression analysis and Pearson. According to the results of hypothesis testing can be concluded that human resource investment companies reporting internal controls are effective and to achieve better internal control report can be invest in human resources. Results indicate that human resources is the most valuable corporate resource that meaning given to the field of human resources and organizational goals provide.هدف این پژوهش تأثیر سرمایهگذاری در منابع انسانی بر ارائه گزارش کنترلهای داخلی (مبتنی بر گزارشگری مالی) میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی - همبستگی است. در این پژوهش اطلاعات مالی 60 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که گزارش کنترلهای داخلی را ارائه دادهاند، در طی دوره زمانی 1395 تا 1397 بررسی شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش از نرمافزار 22Spss استفاده شده است. در این پژوهش 10 فرضیه مورد بررسی قرار گرفته است که تمام فرضیهها به جزء فرضیه دهم مورد تایید قرار گرفتهاند. برای آزمون فرضیههای پژوهش، از آزمون پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیهها میتوان به این نتیجه رسید که سرمایهگذاری منابع انسانی بر ارائه گزارش کنترلهای داخلی شرکتها تأثیرگذار است و برای رسیدن به ارائه گزارش کنترلهای داخلی بهتر میتوان در منابع انسانی سرمایهگذاری نمود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نیروی انسانی باارزشترین منابع سازمانی محسوب میشوند که به سازمان معنا و مفهوم بخشیده و زمینه تحقق اهداف سازمانی را فراهم میکنندhttps://www.journaldfrc.ir/article_129152_4eaa543dc386d55e4a96d62e46e9eebf.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74662120210321Investigating the Privatization Experiences of Developing and Developing Countries in Agricultural Research and Presenting Modeling in Iranبررسی تجربیات خصوصیسازی کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته در زمینه تحقیقات کشاورزی و ارایه مدل در ایران315312915310.22034/pbr.2021.129153FAندا علیزادهاستادیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزیحسن علیپوردانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزیJournal Article20201014The overall purpose of this study is to examine the privatization experiences of developing and developed countries in agricultural research and modeling in the Iranian agricultural sector. In the first stage, the influential factors in privatization were identified using the cross-linked research method. For this purpose, 42 selected papers in internationally accredited journals in the period 2000-2018 were selected with a thematic focus on privatization and agricultural research. In five separate stages, the objectives, samples, research method, findings and results were selected. The results of this phase resulted in the separation of five key factors in privatization. The factors were 1) Causes of privatization tendency: to increase efficiency, improve government finances, expand capital markets, reduce costs, create employment, and reduce administrative bureaucracy 2) Privatization Barriers: Component Political and legal uncertainties, strong stakeholder opposition, government financial weakness, high unemployment, increased competition in world markets, inflation control, and reduced government tenure. 3) Privatization Disadvantages: Component the reluctance to provide services in disadvantaged areas, ignoring environmental issues, reducing government control over the type and quality of service provision, and the existence of insecure employment contracts 4) Solutions Privatization: Including equity, direct selling of assets, contracting, and restructuring of the consumer market. 5) Consequences of privatization: Increasing efficiency, improving government finances, reducing costs, creating employment and reducing bureaucracy. In the second phase of the research, using the qualitative research method by grounded theory, the five main factors identified were coded in three stages and the proposed model of agricultural privatization in Iran was put together to bring together the contexts, causes, solutions and consequences.سیاست خصوصی سازی ، به طور چشمگیری توسط کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیگیری شده است؛ به طوری که این سیاست به عنوان یکی از برنامه های اصلاح ساختار اقتصادی در اکثر کشورهای جهان، پیگیری و اجرا می شود. اگرچه نتایج اجرای این سیاست در بیشتر کشورهای توسعه یافته با موفقیت همراه بوده، در کشورهای در حال توسعه، نتایج خصوصیسازی و مؤلفه های آن، کاملاً مشخص نشده است. لذا، هدف کلی این تحقیق، بررسی تجربیات خصوصیسازی کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، در زمینه تحقیقات کشاورزی و ارائه مدل در بخش کشاورزی ایران است. این تحقیق، در دو مرحله به انجام رسیده است: در مرحله اول، با استفاده از روش تحقیق کیفی فراترکیب، مؤلفههای تأثیرگذار در خصوصیسازی شناسایی شدند. برای این منظور، 42 اثر منتخب در مجلات معتبر بین المللی در محدوده سالهای 2000-2018 با محوریت موضوعی خصوصیسازی و تحقیقات کشاورزی انتخاب شدند که در پنج مرحله جداگانه، اهداف به کار رفته، نمونهها، روش تحقیق، یافتهها و نتایج به کار رفته در منابع، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج مرحله اول تحقیق، به جدا سازی پنج محور اساسی در زمینه خصوصیسازی منجر شد. محورها عبارت بودند از: 1- علل گرایش به خصوصیسازی 2- موانع خصوصیسازی 3- معایب خصوصیسازی 4- راهکارهای خصوصیسازی: 5- پیامدهای خصوصیسازی. در مرحله دوم با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده ها، پنج محور اصلی در سه مرحله، کدگذاری شدند. در این مرحله، از کنار هم قرار گرفتن زمینهها، علتها، راهکارها و پیامدها، مدل پیشنهادی خصوصیسازی کشاورزی در ایران شکل گرفت.https://www.journaldfrc.ir/article_129153_b4f341768edcf0595165eb0542b612d1.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74662120210321Interactive Effect of Education Indicators and Income Distribution in Selected Countries of the Islamic Conference Organizationاثر تعاملی شاخصهای آموزش و توزیع درآمد درکشورهای منتخب عضو سازمان کنفرانس اسلامی558012915410.22034/pbr.2021.129154FAمحمد علی طاهریدانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد/ دانشگاه بوعلی سینااکبر خدابخشیهیئت علمی/ دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20200723Education and income distribution are two important parameters that interactively affect each other. The positive relationship between the synergy of these two indicators has led to the attention of governments in policy-making on these issues. Most of the selected countries of the Islamic Conference studied in this research, do not have favorable conditions in terms of education and income distribution indicators. It is a place of optimism to say; Education can improve income distribution by creating skills and abilities and increasing the power of income generation, which makes the education index prioritize over the income distribution index. Accordingly, education has always been one of the concerns of governments in achieving a fair distribution of facilities and allocations and is among the most important public policies. The purpose of this study is to investigate the effect of education indicators on income inequality in selected countries of the Organization of the Islamic Conference during 2010-2017. For this purpose, the model is estimated in the framework of the panel data system using unit root tests, F-Limer, Hausman, Voldridge and Chi-square statistics. The data required for this study were collected from the World Bank and other related organizations. The results showed that improving education indicators reduces the Gini coefficient or a more equitable distribution of income in society. In addition, the importance of income distribution as one of the factors affecting education has led to an increase in education indicators.آموزش و توزیع درآمد دو پارامتر مهم هستند که بهصورت تعاملی بر یکدیگر اثرگذار میباشند. رابطه مثبت همراه باهم افزایی این دو شاخص منجر به توجه دولتها در سیاستگذاری روی این موضوعات گردیده است. بیشتر کشورهای منتخب عضو کنفرانس اسلامی موردمطالعه این تحقیق، شرایط و وضعیت مطلوبی در شاخصهای آموزش و توزیع درآمد ندارند. آموزش میتواند با ایجاد مهارت و توانایی و افزایش قدرت درآمدزایی افراد باعث بهبود توزیع درآمد شود که موجب تلقی اولویت دادن شاخص آموزش بر شاخص توزیع درآمد میگردد. براین اساس آموزش همواره از دغدغههای دولتها در دستیابی به توزیع عادلانه امکانات و تخصیصها بوده است و در زمره مهمترین سیاستهای عمومی قرار دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر شاخصهای آموزش بر توزیع نابرابر درآمد در کشورهای منتخب عضو سازمان کنفرانس اسلامی طی سالهای 2017-2010 میباشد. مراحل تحقیق در چهارچوب سیستم دادههای تابلویی و با استفاده از آزمونهای ریشه واحد ، f لیمر، هاسمن، ولدریج و آماره کای دو انجام گردیده است. دادههای موردنیاز این مطالعه از بانک جهانی و سایر سازمانهای مرتبط جمعآوریشده است. نتایج پژهش نشان داد که بهبود شاخصهای آموزش باعث کاهش ضریب جینی و یا توزیع عادلانه تر آمد در جامعه میشود. بعلاوه بر این، اهمیت بخشیدن به توزیع درآمد به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر آموزش، افزایش شاخص های آموزش را به همراه داشته است.https://www.journaldfrc.ir/article_129154_5f54e82404b4ce43361fa6008fe92ffc.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74662120210321Identifying the drivers of future strategic thinking of managers in the Iranian budgeting system with a futures research approachشناسایی پیشرانهای آینده تفکر استراتژیک مدیران در نظام بودجه ریزی ایران با رویکرد آیندهپژوهی8110912915510.22034/pbr.2021.129155FAشهرزاد احمدیدانشجوی دکترای حسابداری، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانپرویز سعیدیدانشیار، گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانJournal Article20200629The present study uses exploratory-survey research method to look at the factors affecting strategic thinking in Iran's budgeting system with a futures research approach. Futurism is used in strategic thinking to describe the processes that help decision makers guide future plans in organizations. Therefore, recognizing and designing a budgeting system based on futures studies and using strategic management skills can contribute to the success of the establishment of the country's budgeting system. Semi-structured study technique and snowball sampling method have been used to collect the required data. The interviewees of this research are experts and professors of accounting, management and economics with expertise in budgeting. To identify driving forces in the next 20 years, first think of experts, open questionnaires and interviews Experts and then a fuzzy Delphi was executed to create a final consensus. The selection of experts was based on the method of theoretical sampling of snowballs and theoretical saturation Delphi results Two-sentence test and fuzzy Delphi were used. After preparing the list of initial proponents, with the opinions of professors specializing in this field as well as experts in the interview stage, the initial propulsion is aggregated and It was modified and finally 22 drivers were selected and sent to Delphi stage experts. The results showed that 22 drivers are among the most important drivers in the future of strategic thinking in the country's budgeting system. In this study, 22 propulsions were identified, which were approved by experts.مطالعه حاضر با استفاده از روش پژوهشی اکتشافی- پیمایشی به دنبال عوامل موثر بر تفکر استراتژیک در نظام بودجه ریزی ایران با رویکرد آینده پژوهی می پردازد. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از تکنیک مطالعه نیمه ساختاریافته و روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شده است. مصاحبه شوندگان این پژوهش را متخصصین و اساتید حسابداری، مدیریت و اقتصاد صاحب نظر در بودجه ریزی تشکیل می دهند. برای شناسایی نیروهای پیشران در 20 سال آینده، ابتدا هم اندیشی خبرگان، پرسشنامه باز و مصاحبه با خبرگان و سپس برای ایجاد اتفاق نظر نهایی، دلفی فازی اجرا شد. انتخاب خبرگان بر مبنای روش نمونه گیری نظری گلوله برفی و اشباع نظری انجام شد. برای تحلیل نتایج دلفی از آزمون دوجملهای و دلفی فازی استفاده شد. پس از تهیه فهرست پیشران های اولیه، با نظرات اساتید متخصص دراین حوزه و همچنین خبرگان در مرحله مصاحبه، پیشران های اولیه تجمیع و تعدیل شد و سرانجام 22 پیشران انتخاب و به خبرگان مرحله دلفی ارسال شد. نتایج پژوهش نشان داد که 22 پیشران از مهم ترین پیشران تأثیرگذار در آینده تفکر استراتژیک در نظام بودجه ریزی کشور است. در این پژوهش 22 پیشران شناسایی شد که این پیشران ها مورد تایید خبرگان قرار گرفتند. https://www.journaldfrc.ir/article_129155_8b81a14771d59e8f3890848835773040.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74662120210321Fertility in Iran,
An Introduction to a Planning Approachباروری درایران: مقدمه ای بریک رویکرد برنامه ای11114112915610.22034/pbr.2021.129156FAمحمدحسین نجاتیانبازنشسته مرکز آمار ایرانJournal Article20200523Abstract<br />Pronatal population policies of IR of Iran, has impelled all line ministries to design and implement proper plans to achieve its goals. Point 2 of the policies, aim to increase the number of births, is mentioning : “ Eliminate obstacles to marriage, facilitate and advocate for family formation and, … empowerment of young couples to cover their living costs …” But, in practice, efforts was mainly directed to increase, in a way or another, the number of children among married women and less attention was paid to marriage and divorce. <br />The main goal of the present research is to show, through library studies, that there are more positive and confident ways to achieve the goals of the country’s population policies which, not only, are consistent across the nature of the population policies, but may also help to reduce some abnormalities amongst young generation. <br />As a result, increasing the proportion of married women of ages 15-29 found to be the most effective interfere which can be achieved by both increasing married women and decreasing divorced women at the same ages. Therefore, the present research, is trying to provide a model for planning to achieve the goals of the above mentioned policies through reviewing the present situation of the population of the country and discover the most effective elements to be interfered.چکیده<br />سیاست های افزایش جمعیت کشور، تمامی دستگاه های اجرایی را به طراحی و اجرای برنامه هایی متناسب با افزایش جمعیت موظف ساخته است. مادۀ دوم همین سیاست ها، به منظور افزایش موالید، به "رفع موانع ازدواج ، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و... حمایت از زوج های جوان و توانمند سازی آنان در تأمین هزینه های زندگی و... " اشاره دارد، اما درعمل، به روش های گوناگون ، کوشش شده است که فقط تعداد فرزندان زنان دارای همسر افزایش داده شود و توجه کمتری به ازدواج و طلاق معطوف شده است. <br />هدف پژوهش حاضرآن است که از طریق مطالعات اسنادی نشان دهدکه برای نیل به هدف های سیاست های کلی جمعیت کشور، مسیر های مناسب ترو مطمئن تری نیز وجودداردکه نه تنهاباروح سیاست های مزبور سازگارتر است،که به دلیل همسویی بامصالح ومنافع مخاطبان خود،به حل برخی ازنابسامانی هاوناهنجاری های اجتماعی جوانان کشورنیزکمک می کند. <br />یافته های پژوهش حاکی است که کوشش درجهت افزایش نسبت همسرداری برای زنان 15-29ساله ازطریق افزایش ازدواج وکاهش طلاق بین آنان، یکی از بهترین روش های مداخله در این مورد است. و ازاین رو، بابررسی شرایط جمعیتی کشور و شناخت سهل ترین ودرعین حال مؤثرترین عوامل قابل دخالت، مدلی برای برنامه ریزی در این زمینه به دست داده است.https://www.journaldfrc.ir/article_129156_8a0b0faa5199a18b73540f0b46853840.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74662120210321The impact of Teaching Sustainable Development Principles on the Design Performance of Students Studying Fashion Designبررسی تاثیر آموزش اصول توسعه پایدار بر عملکرد طراحی دانشجویان طراحی لباس14316412915710.22034/pbr.2021.129157FAحبیبه رضوانی آهنگرکلاییدانشگاه الزهرافریده طالبپورگروه طراحی لباس و چاپ پارچه، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانشاهین جوادیمرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامیJournal Article20200629The purpose of this research work was to evaluate the impact of sustainable development principles on the design performance of students studying fashion design using a four-group experimental design with pre-test and post-test. In this regard, 87 students were selected from the last semester students in the field of textile design and clothing design and sewing in Dr. Shariati Vocational and Technical Girls College and were divided into four groups. Two groups were selected as experimental group and two as control group to be included in Solomon's four-group design. The teaching of the principles of sustainable development and its importance in fashion design for students were taught over a three-week period but were not taught in the control group classes. Then the results of the research data were analyzed using inferential statistics including analysis of variance and covariance. The results show that teaching the principles of sustainable development in the textile and apparel industry to undergraduate students of textile design and undergraduate design and sewing improves their cognitive performance in sustainable apparel design in order to reduce waste. Therefore, presenting a curriculum that includes a sustainable garment design seminar and workshop can improve students' awareness of the life cycles of fibers, textiles and garments and their environmental impacts on the fashion design and in this way, it will help to achieve sustainable development in the country.این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش اصول توسعه پایدار بر عملکرد طراحی دانشجویان کارشناسی طراحی لباس و در قالب یک طرح آزمایشی چهار گروهی سولومون با پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. دادههای تحقیق بر اساس پرسشنامه حاصل از مطالعات کتابخانهای و نظرات اساتید و پژوهشگران آموزشی گردآوری شد. در این راستا 87 نفر از دانشجویان از میان دانشجویان ترم آخر کارشناسی رشته طراحی پارچه و لباس و طراحی و دوخت لباس دانشکده فنی و حرفهای دختران دکتر شریعتی انتخاب شدند و به چهار گروه تقسیم شدند. دو گروه به عنوان گروه آزمایش و دو گروه به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند تا در طرح چهار گروهی سولومون گنجانده شوند. آموزش اصول توسعه پایدار و اهمیت آن در طراحی لباس برای دانشجویان، طی یک دوره سه هفتهای انجام پذیرفت اما در کلاسهای گروههای کنترل، تدریسی صورت نگرفت. سپس نتایج حاصل از دادههای تحقیق با استفاده از آمار استنباطی شامل تجزیه و تحلیل واریانس و کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که آموزش اهمیت توسعه پایدار در صنعت نساجی و پوشاک به دانشجویان کارشناسی طراحی پارچه و لباس و کارشناسی طراحی و دوخت لباس سبب افزایش عملکرد شناختی آنان در طراحی پوشاک پایدار به منظور کاهش ضایعات میشود. لذا ارایه یک برنامه آموزشی که شامل سمینار و کارگاه طراحی پوشاک پایدار باشد، میتواند بر آگاهی دانشجویان از چرخههای عمر الیاف، منسوجات و پوشاک و تأثیرات زیستمحیطی آنها در طراحی لباس بیفزاید و از این طریق به تحقق توسعه پایدار در کشور کمک کند.https://www.journaldfrc.ir/article_129157_0d0b9bdfeb2de32196edd2c4fa3f3247.pdf