%0 Journal Article %T رابطۀ هم‌ترازی استراتژی‏‌های منابع انسانی و استراتژی‏‌های سازمان با عملکرد ادارات کل آموزش‌وپرورش کشور %J پژوهش های برنامه و توسعه %I مرکز پژوهش های توسعه و آینده‌نگری %Z 2645-7466 %A حاجتی پیشوری, مهدی %A بدری پشته, صاحب %A اعرابی, سید محمد %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 3 %N 2 %P 35-74 %! رابطۀ هم‌ترازی استراتژی‏‌های منابع انسانی و استراتژی‏‌های سازمان با عملکرد ادارات کل آموزش‌وپرورش کشور %K استراتژی سازمان %K استراتژی‏‌های منابع انسانی %K استراتژی‏‌های سطح کلان %K همترازی استراتژیک %K نقاط مرجع استراتژیک %R 10.22034/pbr.2022.294527.1150 %X هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین هم‌راستایی استراتژی‏‌های منابع انسانی با استراتژی‏‌های سازمانی و سنجش تأثیر این همسویی، بر عملکرد سازمان‏‌های آموزش‌وپرورش استان‌‏های کشور است. پیش‌‏فرض اساسی این بحث، آن است که در سازمان‏‌هایی که اقدامات منابع انسانی، با راهبرد سازمان، هماهنگ نشده باشد، اُفت عملکرد در کل سازمان به‌وجود می‌‏آید. ابزار جمع‌آوری داده‌‏ها در کار میدانی، پرسش‌نامه است. جامعۀ آماری پژوهش، ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‏‌های کشور است که به‌روش نمونه‌‏گیریِ خوشه‌‏ای چندمرحله‏‌ای انتخاب شدند. برای بررسی هم‌ترازی استراتژی‌‏های منابع انسانی، با استراتژی‏‌های سازمانی، از مدل نقطۀ مرجع استراتژیک، برای آزمون سؤالات پژوهش از آمارۀ T تک‌نمونه‌ای و آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. اطلاعات به‌دست آمده و تفسیر آنها نشان می‌دهد که در ادارات کل آموزش‌وپرورش، گونۀ غالب استراتژی سازمان، واکنشی و گونۀ غالب استراتژی منابع انسانی، استراتژی ثانویه است. بین استراتژی‏‌های سازمان و استراتژی‌های منابع انسانی، در برخی از ادارات کل آموزش‌وپرورش، هم‌ترازی وجود دارد. آن دسته از اداراتی که بین استراتژی‏‌های سازمان و عناصر سازمانی، هم‌ترازی بیشتری دارند، عملکرد آنها نیز بهتر است. %U https://www.journaldfrc.ir/article_160723_ce7cf2c602c229f0c1df8a142a8f7d15.pdf