مرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74661220200822Financial Development and Inflation-Unemployment Trade-off:
Empirical Evidence from Developing and Developed Countriesتوسعه مالی و مبادله سیاستی تورم-بیکاری: شواهد تجربی از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته93410463910.22034/pbr.2020.104639FAمحمدعلی ابوترابیاستادیار اقتصاد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0002-7996-603Xمهدی حاج امینیاستادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزدسحر توحیدیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20190902In the growing literature on “Maco-Financial Economics” it is important to consider financial development as a supply-side policy and investigate its effects on macroeconomic variables such as economic growth, inflation, and unemployment. According to the literature, the simultaneous effect of financial development on inflation and unemployment is missing. This paper calculates a multi-lateral financial development index by Principle Components Analysis (PCA) for 20 selected countries during 1979Q1-2016Q4. Then, the augmented Phillips curve is estimated using ARDL model for each countries. The results reveal that the inflation-unemployment trade-off is significantly reduced in some developed and developing countries by financial policies, while some other developing countries (as Iran) are still encountered with of inflation-unemployment duality.<br />In the growing literature on “Maco-Financial Economics” it is important to consider financial development as a supply-side policy and investigate its effects on macroeconomic variables such as economic growth, inflation, and unemployment. According to the literature, the simultaneous effect of financial development on inflation and unemployment is missing. This paper calculates a multi-lateral financial development index by Principle Components Analysis (PCA) for 20 selected countries during 1979Q1-2016Q4. Then, the augmented Phillips curve is estimated using ARDL model for each countries. The results reveal that the inflation-unemployment trade-off is significantly reduced in some developed and developing countries by financial policies, while some other developing countries (as Iran) are still encountered with of inflation-unemployment duality.در ادبیات رو به رشد «اقتصاد کلان-مالی» در نظر گرفتن توسعه مالی به عنوان سیاست جانب عرضه کل و بررسی تأثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله رشد، تورم و بیکاری حایز اهمیت است. با توجه به فقدان بررسی تأثیر همزمان توسعه مالی بر تورم و بیکاری، مقاله حاضر شاخص چندبُعدی توسعه مالی را برای 20 کشور منتخب طی دوره 1Q1979-4Q2016 با روش تجزیه مؤلفههای اصلی محاسبه و سپس منحنی فیلیپس تعمیمیافته با توسعه مالی این کشورها را با مدل خودتوضیحی با وقفههای توزیعی برآورد میکند. نتایج نشان میدهد برخی از کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه با اعمال سیاستهای توسعه مالی توانستهاند شدت مبادله سیاستی تورم-بیکاری را کاهش دهند؛ اما برخی دیگر از درحالتوسعهها (از جمله ایران) همچنان در دوگانه تورم-بیکاری گرفتار ماندهاند.<br />در ادبیات رو به رشد «اقتصاد کلان-مالی» در نظر گرفتن توسعه مالی به عنوان سیاست جانب عرضه کل و بررسی تأثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله رشد، تورم و بیکاری حایز اهمیت است. با توجه به فقدان بررسی تأثیر همزمان توسعه مالی بر تورم و بیکاری، مقاله حاضر شاخص چندبُعدی توسعه مالی را برای 20 کشور منتخب طی دوره 1Q1979-4Q2016 با روش تجزیه مؤلفههای اصلی محاسبه و سپس منحنی فیلیپس تعمیمیافته با توسعه مالی این کشورها را با مدل خودتوضیحی با وقفههای توزیعی برآورد میکند. نتایج نشان میدهد برخی از کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه با اعمال سیاستهای توسعه مالی توانستهاند شدت مبادله سیاستی تورم-بیکاری را کاهش دهند؛ اما برخی دیگر از درحالتوسعهها (از جمله ایران) همچنان در دوگانه تورم-بیکاری گرفتار ماندهاند.https://www.journaldfrc.ir/article_104639_9b197db4c7d5f7236ef8f392602c42c4.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74661220200822Assessing the impact of institutional and political factors on financial development in selected Islamic countriesارزیابی اثر عوامل نهادی و سیاسی بر توسعه مالی در کشورهای اسلامی منتخب356010464110.22034/pbr.2020.104641FAمرتضی عزتیدانشگاه تربیت مدرس / عضو هیات علمی0000-0001-5413-669Xلطفعلی عاقلیهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-1043-346Xوجیهه کرمیگروه اقتصاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20190807Assessing the impact of institutional and political factors on financial development in selected Islamic countries<br />This study evaluates the institutional factors affecting on financial development in selected Islamic countries including Iran, Algeria, Egypt, Saudi Arabia, Turkey, Pakistan, Bangladesh, Indonesia, Kazakhstan and Malaysia. There are various institutions that can effect on the economy performance. Indicators are available to illustrate these factors, such as indicators of good governance, democratic governance, ease of business, and openness of the economy, which are referred to as institutional variables. In this study, these indicators have been used. The experimental model of this study is estimated using data from the period 2006 to 2016 using the EGLS regression method. The results show that the indicators of good governance, ease of business, economic liberalization, private sector share of financial sector and inflation rate have a positive and significant effect on the combined financial development index. In contrast, the Democracy Index has had a negative impact on financial development.این پژوهش به ارزیابی عوامل نهادی بر توسعه مالی در منتخب کشورهای اسلامی شامل ایران، الجزایر، مصر، عربستان، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، قزاقستان و مالزی می پردازد. نهادهای گوناگونی در جامعه هستند که می توانند بر عملکرد اقتصاد اثر بگذارند. برای نشان دادن این عوامل شاخص هایی در دسترس است، مانند شاخص های حکمرانی خوب، دموکراتیک بودن حکومت، سهولت کسب و کار و باز بودن اقتصاد که به عنوان متغیرهای نشانگر عوامل نهادی یاد می شود. در این بررسی از این شاخص ها استفاده شده است. مدل تجربی این بررسی، با داده های دوره زمانی 2006 تا 2016 و با استفاده از روش رگرسیونی EGLS براورد شده است. نتایج نشان می دهند شاخص های حکمرانی خوب، سهولت کسب و کار، آزادسازی اقتصادی، سهم بخش خصوصی از بخش مالی و نرخ تورم اثر مثبت و معناداری بر شاخص ترکیبی توسعه مالی داشته اند. در برابر، شاخص دموکراسی اثر منفی بر توسعه مالی داشته است.https://www.journaldfrc.ir/article_104641_7acb1df828a3bb542663684253b70f16.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74661220210607Assessing the Impact of Industrial Areas on Rural Development
(Case Study of Kheirabad Village of Markazi Province)ارزیابی پیامدهای نواحی صنعتی بر توسعه روستایی (نمونه موردی روستای خیرآباد استان مرکزی)619510464210.22034/pbr.2021.104642FAمسعوده نیکویی فردکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده علوم زمین ، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101Industrialization as one of the rural development approaches can be divided into two groups. The first group are industries that are related to and complementary to the social, economic, and environmental activities of the village and can have positive effects on rural communities. The second category is not related to rural space and usually substitutes for rural economic activities. Rural industrial areas, according to their characteristics, fall into the second category, which is also the dominant approach of our country planners and so far this approach has been used frequently. The assumption of the present paper is that such areas can have harmful effects while not performing well. The purpose of the present study is to investigate the impact of industrial areas on rural development (Case Study: Kheirabad Village of Markazi Province). To this end, the impact of the industrial zone on the village of Kheirabad in Arak city has been evaluated. The evaluation method of this study was questionnaire-based analysis using Mann-Whitney comparative method and factor analysis. The results show that the effect of industrialization on economic, social and infrastructural dimensions is positive and on cultural, agricultural, tourism, environmental and physical dimensions is negative.صنعتیسازی به عنوان یکی از رویکردهای توسعه روستایی را میتوان در دوگروه تقسیمبندی کرد. گروه اول صنایعی هستند که در ارتباط و مکمل فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی روستا هستند و میتوانند اثرات مثبتی بر جوامع روستایی داشته باشند. دسته دوم در ارتباط با فضای روستا نیستند و معمولاً جانشین فعالیتهای اقتصادی روستا میشوند. نواحی صنعتی روستایی بر اساس ویژگیهایی که دارند در دسته دوم قرار میگیرند که رویکرد غالب برنامهریزان کشور ما نیز بوده و تاکنون از این راهکار به کرات بهره گرفته شده است. فرض مقاله حاضر این است که چنین نواحی در حین اینکه کارایی لازم را ندارند، میتوانند آثار زیانباری نیز به دنبال داشته باشند. همچنین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ایجاد نواحی صنعتی بر توسعه روستایی (نمونه موردی: روستای خیرآباد استان مرکزی) است. به همین منظور، به ارزیابی اثر ناحیه صنعتی در روستای خیرآباد واقع در شهرستان اراک پرداخته شده است. روش ارزیابی این پژوهش تجزیه و تحلیل بر اساس پرسشنامه و با استفاده از روش مقایسهای منویتنی و تحلیل عاملی بوده است. نتایج حاصله نشان میدهد که اثر صنعتیسازی بر روی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی مثبت و بر روی ابعاد فرهنگی، کشاورزی، گردشگری، محیطزیستی و کالبدی منفی بوده است.https://www.journaldfrc.ir/article_104642_2fa9ee43f477408c7f924fa3ba18d4f1.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74661220200822Assessment Of Portfolio Management Skills In Iranian Capital Market Mutual Funds:Baysian Model Averaging Approachارزیابی مهارتهای مدیریت سبد اوراق بهادار در صندوقهای سرمایهگذاری مشترک بازار سرمایه ایران: رویکرد میانگینگیری مدلی بیزین9712910464310.22034/pbr.2020.104643FAبهرنگ اسدی قره جلودکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهرانحسین عبده تبریزیدکتری علوم مالی، دانشگاه منچسترJournal Article20190914Evaluating portfolio management performance and mutual fund’s active management abilities is of particular importance. Capital asset pricing model and holding portfolios model are among the most important studies to assess the ability of mutual funds market timing and security selection. This study attempts to investigate market timing and security selection ability of Iranian mutual funds during the period of 1393 to 1396. In this research, selected and total mutual funds’ performance in the form of time series and panel data model is evaluated using the combination of capital asset pricing model, including Treynor- Mazuy and Henriksson- Merton, with Fama- French three factor model. In the next step, using holding portfolios model including Kacperczyk and Alda, market timing and security selection ability of mutual funds have been evaluated and related statistics have been extracted. Eventually, using Bayesian Model Averaging approach, by implementing and evaluating numerous models consisting of variables used, posterior probability and probability of the inclusion of each variable in chosen models are presented.ارزیابی عملکرد مدیریت سبد اوراق بهادار و مهارتهای مدیریت صندوقهای سرمایهگذاری، تحت شرایط مختلف زمانی، در بازار مالی از اهمیت ویژهای برخوردار است. از مهمترین مطالعات انجام شده جهت بررسی مهارتهای مدیریت فعال صندوقهای سرمایهگذاری، مدلهای مبتنی بر قیمتگذاری دارایی سرمایهای و مدلهای مبتنی بر سبد اوراق بهادار نگهداریشده میباشد که به ارزیابی مهارت موقعیتسنجی بازار و اوراقگزینی مدیریت صندوقهای سرمایهگذاری میپردازد. در پژوهش حاضر به بررسی عملکرد مدیریت صندوقهای سرمایهگذاری مشترک بازار سرمایه ایران طی دوره زمانی 1393تا 1396 پرداختهایم. در این پژوهش با استفاده از تلفیق مدلهای مبتنی بر قیمتگذاری داراییهای سرمایهای که شامل مدلهای موقعیتسنجی بازار و اوراقگزینی ترینور- مازوی و هنریکسون- مرتون میباشند، با مدل سهعاملی فاما و فرنچ عملکرد مدیریت صندوقهای سرمایهگذاری منتخب و عملکرد مجموع صندوقها در قالب مدل دادههای سری زمانی و پانل، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج برآورد مدلها به طور کلی نشان داد که نمیتوان در درمورد معناداری عاملهای در نظر گرفته شده ادعایی نمود؛ در واقع، بر اساس ادبیات حاضر نوعی نااطمینانی نسبت به عملکرد مدل بهوجود میآید. در نهایت با استفاده از رویکرد مدل میانگینگیری بیزین(BMA) با لحاظ نمودن مهارتهای موقعیتسنجی بازار و اوراقگزینی ارائهشده توسط کاسپرزیک و آلدا، مدلهای متعددی متشکل از متغیرهای مورد استفاده تصریح و برآورد گردید. نتایج برآورد مدل بهینه نشان داد، صرف ریسک بازار و موقعیتسنجی احتمالِ پسین بالایی را به خود اختصاص داده است.https://www.journaldfrc.ir/article_104643_004991c8e5d364ed9db04003d638bf64.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74661220200822Designing the model of External Factors for Universitie’s promotion in National and International Rankingsطراحی الگوی عوامل برون دانشگاهی ارتقاء دانشگاهها در رتبهبندیهای ملی و بینالمللی13116710464510.22034/pbr.2020.104645FAمحمد خان عزیزیدانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنانعلی اکبر امین بیدختیاستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنانعبدالرحیم نوه ابراهیمعضو هیات علمی دانشگاه خوارزمیمقصود فراستخواهعضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیJournal Article20181020The present study aimed at designing the external factors model for promoting universities in national and international Rankings through exploratory mixed method. The statistical population in the qualitative section included policymakers and experts in higher education, university administrators and faculty members who were selected through targeted sampling and 17 interviewes were done. Also, in the quantitative section of the statistical society, 600 university administrators ,state universities of Tehran, among which 302 people by Stratified random sampling method were selected. The data in the qualitative section were analyzed through semi-structured interviews and in the quantitative section, a researcher-made questionnaire was extracted from the statistical sample and analyzed using spss and smart-pls software. Validity of the questionnaire was confirmed by experts and a divergent and convergent validity test. The reliability of the questionnaire was also calculated using Cronbach's alpha and Composite Reliability software. According to the findings, the external factors effecting the university promotion can be categorized into five factors: international policy-making, industry-university collaboration, accountability towards stakeholders, higher education rules and regulations and ranking-scientometrics systems.پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی عوامل بیرونی ارتقاء دانشگاهها در رتبهبندیهای ملی و بینالمللی از طریق روش آمیخته اکتشافی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل سیاستگذاران و خبرگان آموزش عالی و مدیران و اعضای هیئتعلمی دانشگاهها بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با تعداد 17 نفر مصاحبه صورت گرفت. همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل 600 نفر از مدیران دانشگاههای دولتی شهر تهران بود که از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی سهمی طبقهای 302 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق اجرای مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از طریق اجرای پرسشنامه محقق ساخته بر روی نمونه آماری استخراج و با استفاده از نرمافزار spss و smart-pls تجزیهوتحلیل گردید. روایی پرسشنامه پژوهش با نظر متخصصان و نیز انجام آزمون روایی واگرا و همگرا تأیید گردید. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی توسط نرمافزارهای مذکور محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت.مطابق یافتههای بهدستآمده، عوامل برون دانشگاهی ارتقاء دانشگاهها را میتوان به ترتیب در پنج عامل شامل: سیاستگذاری بینالمللی، ارتباطات دانشگاه با صنایع، پاسخگویی به ذینفعان، قوانین آموزش عالی و نظام رتبهبندی و علمسنجی طبقهبندی نمود.https://www.journaldfrc.ir/article_104645_d65725bad64f07cd8e8e0674ec35f9bf.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74661220200822Policy investigation on Iranian water governanceکنکاش و تحلیلی سیاستی بر حکمرانی آب در ایران16919810464710.22034/pbr.2020.104647FAسید جواد امینیاستادیار، عضوگروه مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی0000000219659935فرج اله فتح اله پور کامیدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیJournal Article20190514Water is at the center of economic and social development and it is important to maintain health, produce food, produce energy, manage the environment and create jobs. Due to low rainfall and inadequate distribution of time and space, Iran needs proper management in this field. Since water governance has a set of political, social, economic and executive systems that regulate the development and management of water resources and provide water services at different levels of society, and in the context of these systems, appropriate management conditions are provided and in the context of water governance The three elements of law enforcement, legitimacy and participation are of great importance, so the quality of laws and regulations in the effective management of water resources of the country is important. <br />The research methodology was qualitative with the GROUNDED THEORY. Data collection was done in the form of library studies, semi-open questionnaires and semi-open interviews, and the study and vectorization of the texts of the general policies of the water sector and development plans after the development of the vision document of the Islamic Republic Iran is on the horizon of 1404, which includes the fourth, fifth and sixth development plans of the Islamic Republic of Iran, to achieve theoretical saturation. Then, through open coding, 72 indicators were extracted in relation to water sector policies, and with their combination, components and dimensions resulted in the highest number of indicators related to the economic dimension, and the least of them related to the cultural dimension.آب در مرکز توسعه اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و برای حفظ سلامتی، تولید مواد غذایی، تولید انرژی، مدیریت محیط زیست و ایجاد شغل حائز اهمیت است. کشور ایران به دلیل نازل بودن ریزشهای جوی و نامناسب بودن پراکنش زمانی و مکانی آن نیازمند مدیریت مناسب در این عرصه است. از آنجاییکه حکمرانی آب مجموعه ای از سیستمهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اجرایی موجود است که توسعه و مدیریت منـــابع آب و ارائه خدمات آب در سطوح مختلف جامعه را تنظیم می نمایـــد و در بستر این نظامها شرایط مدیریت مناسب فراهم میشود و در مقوله حکمرانی آب سه عنصر رعایت قانون، مشروعیت و مشارکت از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا کیفیت قوانین و مقررات در مدیریت اثربخش منابع آب کشور حائز اهمیت است. <br />روش تحقیق به صورت کیفی با رهیافت داده بنیاد میباشد و گردآوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانهای، پرسشنامههای نیمه باز و مصاحبههای نیمه باز انجام شده و مطالعه و فیش برداری متون سیاست های کلی بخش آب و برنامه های توسعه پس از تدوین سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 که شامل برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران می باشد تا حصول به اشباع نظری انجام گردید. سپس از طریق کدگذاری باز، تعداد 72 شاخص در ارتباط با سیاستهای بخش آب استخراج شد و با ترکیب آنها، مولفهها و ابعاد منتج گردید که نشان می دهد بیشترین تعداد شاخص ها مربوط به بعد اقتصادی و کمترین آن مربوط به بعد فرهنگی می باشد.https://www.journaldfrc.ir/article_104647_562bdffe1309ec4e0b9199b24bc0ec1c.pdf