مرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663220220823The Effect of Retirement Motivation Index on Youth Unemploymentارزیابی اثر شاخص انگیزۀ بازنشستگی بر نرخ بیکاری جوانان73416075010.22034/pbr.2022.340744.1219FAحبیب انصاری سامانیدانشیار اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.0000-0002-0075-5097رمضان حسین زادهاستادیار علوم اقتصادی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.زهرا غفوریدانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد.Journal Article20220505Since the population pyramid structure of Iran shows the aging of the country's population, in addition to youth employment policies, attention should also be paid to the incentive system for the elderly. In this regard, the most important related researches were identified and their methods and variables were reviewed and categorized in order to provide a model for identifying factors affecting youth employment in Iran. Also, the most possible, most important and necessary variables have been selected. Then, using the micro data of the pension organization, the retirement motivation index was calculated seasonally for the economy of Iran. The estimation of the model showed that although the retirement motivation index has a positive and significant effect on youth employment, but the intensity of this effect is very low compared to other factors. In other words, premature retirement of the elderly cannot be considered as an important factor for the employment of young people. In fact, the policy maker can pursue the goal of reducing youth unemployment by influencing other variables affecting youth employment. Since the implementation of different policies can have precarious consequences, the best policy should be adopted and implemented in accordance with the conditions of each country.ازآنجاییکه ساختار هرم جمعیتی ایران، نشان از پیر شدن جمعیت کشور دارد، علاوه بر سیاستهای اشتغالزایی جوانان، به نظام انگیزشی سالمندان نیز، باید توجه شود. دراینراستا، مهمترین تحقیقات مرتبط در جهان شناسایی شده و روش و متغیّرهای آنها، بهمنظور ارائۀ مدلی برای شناسایی عوامل مؤثر بر اشتغال جوانان در ایران، مرور و دستهبندی شد. درنهایت امکانپذیرترین، مهمترین و ضروریترین متغیّرها انتخاب شدهاند. سپس، بااستفادهاز ریزدادههای سازمان بازنشستگی، شاخص انگیزۀ بازنشستگی، بهصورت فصلی، برای اقتصاد ایران محاسبه شد. تخمین مدل نشان داد که باوجوداینکه شاخص انگیزۀ بازنشستگی اثر مثبت و معنیداری بر اشتغال جوانان دارد؛ اما شدت این اثر، در مقایسه با سایر عوامل، بسیار کم است. بهعبارت دقیقتر، بازنشستگی پیشازموعد سالمندان نمیتواند عامل مهمی برای اشتغال جوانان قلمداد شود. درواقع، سیاستگزار میتواند از تأثیرگذاری بر سایر متغیّرهای مؤثر بر اشتغال جوانان، هدف کاهش نرخ بیکاری جوانان را پیگیری کند. ازآنجاییکه اجرای سیاستهای مختلف، میتواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد، پس باید طبق شرایط هر کشور، بهترین سیاست اتخاذ و اجرا شود.https://www.journaldfrc.ir/article_160750_4f3ffaeb13e68f9bdd6574df27870094.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663220220823The Relationship between the Alignment of Human Resource Strategies and Organization Strategies with the Performance of the Country’s Departments of Educationرابطۀ همترازی استراتژیهای منابع انسانی و استراتژیهای سازمان با عملکرد ادارات کل آموزشوپرورش کشور357416072310.22034/pbr.2022.294527.1150FAمهدی حاجتی پیشوریفارغالتحصیل مقطع دکتری رشتۀ مدیریت گرایش آیندهپژوهی پژوهشگاه شاخصپژوه، اصفهان، ایرانصاحب بدری پشتههیئت علمی بازنشستۀ مؤسسۀ عالی آموزش و پژوهش، مدیریت و برنامهریزی کشور، تهران، ایرانسید محمد اعرابیهیئت علمی بازنشستۀ دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20210710The main goal of the current research is to determine the alignment of human resource strategies with organizational strategies and to measure the effect of this alignment on the performance of education organizations in the provinces of the country. The basic premise of this discussion is that in organizations where human resource measures are not coordinated with the organization's strategy, there will be a drop in performance in the entire organization. The tool for collecting data is a questionnaire. The statistical population of the research is the general education departments of the country's provinces, which were selected by multi-stage cluster sampling. To check the alignment of human resource strategies with organizational strategies, strategic reference point model has been used. Also one sample t-test and analysis of variance tests have been used to test the research questions. The obtained information and their interpretation show that in the general departments of education, the dominant type of organization strategy is reactive strategy and the dominant type of human resource strategy is secondary strategy. There is an alignment between organizational strategies and human resources strategies in some general education departments. Those departments that have more alignment between the organization's strategies and organizational elements, their performance is also higher.هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین همراستایی استراتژیهای منابع انسانی با استراتژیهای سازمانی و سنجش تأثیر این همسویی، بر عملکرد سازمانهای آموزشوپرورش استانهای کشور است. پیشفرض اساسی این بحث، آن است که در سازمانهایی که اقدامات منابع انسانی، با راهبرد سازمان، هماهنگ نشده باشد، اُفت عملکرد در کل سازمان بهوجود میآید. ابزار جمعآوری دادهها در کار میدانی، پرسشنامه است. جامعۀ آماری پژوهش، ادارات کل آموزشوپرورش استانهای کشور است که بهروش نمونهگیریِ خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای بررسی همترازی استراتژیهای منابع انسانی، با استراتژیهای سازمانی، از مدل نقطۀ مرجع استراتژیک، برای آزمون سؤالات پژوهش از آمارۀ T تکنمونهای و آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. اطلاعات بهدست آمده و تفسیر آنها نشان میدهد که در ادارات کل آموزشوپرورش، گونۀ غالب استراتژی سازمان، واکنشی و گونۀ غالب استراتژی منابع انسانی، استراتژی ثانویه است. بین استراتژیهای سازمان و استراتژیهای منابع انسانی، در برخی از ادارات کل آموزشوپرورش، همترازی وجود دارد. آن دسته از اداراتی که بین استراتژیهای سازمان و عناصر سازمانی، همترازی بیشتری دارند، عملکرد آنها نیز بهتر است.https://www.journaldfrc.ir/article_160723_ce7cf2c602c229f0c1df8a142a8f7d15.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663220220823The Effect of Government Budget Structure on the National Productivity; With Emphasis on the Budget of 2021آسیبشناسی اثر ساختار بودجۀ دولت بر توان تولید ملی؛ با تأکید بر بودجۀ سال 1400 کل کشور7510616075110.22034/pbr.2022.323884.1194FAهادی سبحانیاناستادیار گروه آموزشی مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.0000-0002-2010-7863حسین رجب پوردکتری توسعۀ اقتصادی و برنامهریزی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران،.0000-0002-5106-7606Journal Article20220109Increasing production capacity, which is the main focus of the slogan of recent years, requires extensive structural reforms in the Iranian economy, of which public finance reform is one of the bottlenecks. This issue has been considered in the design of general policies of the resilient economy (2013) and based on this, the reform of the government's revenue system has been targeted. An examination of the budget structure of the last decade shows that the annual budgets have been slightly adapted to the requirements of a resilient economy. Due to the significant increase in the operating balance deficit in recent years, unstable and sometimes imaginary methods have been used to counter this deficit. Specifically in the budget of 2021 from the 6 methods of overestimating oil revenues, withdrawals from the National Development Fund, divestitures of state-owned companies in the form of "debt relief", divestitures of companies in the form of exchange traded funds (ETFs), the focus is on divestitures of government assets and issuance of securities. Studies show that these measures have formed a vicious circle, which has resulted in the intensification of destruction of production-oriented activities. Therefore, structural reforms in the budget at the level of resources and expenditures is of great necessity, as to move in the direction of increasing the country's productive strength.اصلاح مالیۀ عمومی، در راستای رعایت انضباط مالی و بودجهای، یکی از محورهای سیاستهای کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی (1391) بوده است. باوجوداین، بررسی ساختار بودجههای یک دهۀ اخیر نشان میدهد که بودجههای سنواتی، هنوز از کاستیهای جدی رنج برده و همراه با تداوم و تعمیق کسری تراز عملیاتی طی یک دهۀ اخیر، برای ترمیم این کسری، عمدتاً از شیوههای ناپایدار و بعضاً موهومی استفاده شده که ساختار تولید را تخریب کرده است. در بررسی حاضر، که به احصای سازوکارهای تأثیر ترمیم بودجه بر ساختار تولید اختصاص داشته، بهطور مشخص در بودجۀ سال 1400، روشهای ترمیم کسری تراز عملیاتی در قالب 6 روش <em>بیشبرآوردی درآمدهای نفتی، برداشت از صندوق توسعۀ ملی، واگذاری شرکتهای دولتی در قالب «ردّ دیون»، واگذاری شرکتها در قالب سهام صندوقهای مبادلهپذیر </em><em>(</em><em>ETF</em><em>)، واگذاری داراییهای دولت و انتشار اوراق مالی</em> شناسایی شده است. بررسیها نشان میدهد این اقدامات ترمیم کسری بودجه، دور باطلی را شکل داده که نتیجۀ آن تشدید تخریب تولیدمحوری و کاملاً مغایر با سیاستهای کلی تولید بوده است. ازاینرو، درنهایت، پیشنهاد شده است که اصلاحات ساختاری در بودجه، در هر دو سطح منابع و مصارف، با تأکید بر بودجهریزی برنامهای و اصلاحات مالیاتی در کانون تلاشهای دولت جدید، در تدوین برنامۀ هفتم توسعه و نیز لایحۀ بودجۀ 1401 صورت گیرد.https://www.journaldfrc.ir/article_160751_82160d8127730d793c7d9f5decf29c93.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663220220823A Comparative Study of Iran and Emerging Economies in Trajectories and Fundamental Indexes of Development: 1980-2020مطالعۀ تطبیقی ایران و اقتصادهای نوظهور در خطسیرها و شاخصهای بنیادینِ توسعه: دورۀ زمانی 2020ـ198010715016075210.22034/pbr.2022.338504.1214FAسید رحیم تیموریدکتری جامعهشناسی توسعۀ دانشگاه تهران، پژوهشگر مطالعات توسعه در مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری، سازمان برنامه و بودجۀ کشور.Journal Article20220420One of the fundamental characteristics of development in the new era is the rise of emerging economies; So that the revival of China, India and Brazil, etc., will change the global geopolitical perspective. A look at the groupings and characteristics of emerging economies shows that these countries share one definition and that is that, along with economic growth and the struggle to keep pace in technology, they are heavily involved in trade and global markets. It is clear that Iran's transition to the status of an emerging economy, or rather, the country's current lack of success in upgrading to the rank of emerging economies, has its limits and differences, which the current study is trying to express comparatively. The current research is based on the fundamental proposition that the formation of emerging economies is based on the "last wave of globalization" in the 1980s and the expansion of capital in the "Global South". To demonstrate this proposition, four countries (China, India, Brazil, and Turkey) have been selected and compared with Iran in the context of qualitative comparative methods. The period of this study was chosen as 1980-2020, which coincides with the occurrence of the Islamic Revolution in Iran (as for the domestic dimension), and the occurrence of the last wave of globalization in the late 1970s and 1980s (as for the external dimension). The findings of the research show that due to the lack of comprehensive institutional reforms in Iran and the geopolitical and economic contractive conditions, especially in the last two decades, under nuclear tension sanctions, Iran is left behind from the new historical trajectory of emerging economies. Its obvious manifestation is the fluctuating, slow, and downward movement of the fundamental indicators of development in Iran compared to the model countries of this study.پیداییِ اقتصادهای نوظهور، یکی از مشخصههای بنیادینِ امرِ توسعه در روزگار جدید است؛ بهطوریکه بازخیزی چین، هند و برزیل و غیره، دورنمای ژئوپولتیک جهانی را دگرگون میکند. نگاه به گروهبندیها و ویژگیهای اقتصادهای نوظهور نشان میدهد، این کشورها در یک تعریف اشتراک دارند و آن اینکه، همگام با رشد اقتصادی و تقلا برای همپایی در تکنولوژی، بهشدت درگیر تجارت و بازارهای جهانی میشوند. پیداست که گذار ایران به جایگاه یک اقتصاد نوظهور، حدود و ثغوری دارد که جُستار کنونی، درصدد بیان تطبیقیِ آن است. پژوهش کنونی بر این مسئلۀ بنیادی قرار گرفته که تکوینِ اقتصادهای نوظهور بر بسترِ رویداد «آخرین موج جهانی شدن» در دهۀ 1980 و بسط سرمایه در «جنوب جهانی» قرار دارد. برای اثبات این مسئله، چهار کشور چین، هند، برزیل، و ترکیه انتخاب و به سیاق روشهای تطبیقی کیفی، با ایران مقایسه شدند. دورۀ زمانیِ این مطالعه سالهای 1980 تا 2020 انتخاب شدکه همزمان با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، در بُعد داخلی، و رخداد آخرین موج جهانی شدن در اواخر دهۀ 1970 و دهۀ1980، در بُعد خارجی، است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، بهدلایلی که اعم آن فقدان اصلاحات نهادی جامع در ایران و شرایط انقباضی ژئوپولیتیک و اقتصادی، بهخصوص در دو دهۀ اخیر، ذیلِ تنش هستهای است، ایران از خط سیر تاریخیِ جدیدِ اقتصادهای نوظهور جا مانده که نمود بارز آن را در حرکت نوسانی، بطئی، و نزولی شاخصهای بنیادین توسعه در ایران، در مقایسه با کشورهای مدلِ این مطالعه است.https://www.journaldfrc.ir/article_160752_de20df643b3305f58daff9bb2715634f.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663220220823Improving the development planning in Iranاصلاح و چابکسازی فرایند برنامهریزی توسعه در ایران15117816075310.22034/pbr.2022.341274.1220FAمهرداد کاشفسرپرست گروه پژوهشی آمایش، توسعه و توازن منطقهای، مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری، تهران، ایران.مینا ابوطالبیدکتری تخصصی، پژوهشگرگروه آمایش، توسعه و توازن منطقهای، مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری، تهران، ایران.Journal Article20220507Evaluation of Iran's development plans in different periods shows that majority of them have not achieved the desired results, and in some cases, the performance gap with the plan goals has been considerable. The evaluation of development plans shows that the lack of connection between the strategic and executive plans, and the lack of an appropriate evaluation system of the plan have been significant challenges for the realization of development plans. For this reason, suggestions have been made to improve plans in the country. These improvements include using key cores, rolling planning, or eliminating medium-term plans and focusing on adapting one-year plans with long-term plans.<br />In this regard, this study seeks to achieve a framework of development planning that addresses the existing challenges of the country's planning system by combining the proposed improvements for planning. In the proposed framework, first, the country's development strategy and related macro goals are determined in such a way as to include the economic, social, and environmental dimensions of development and the commonalities between these three development dimensions. Then, by combining macro goals with spatial planning policies at national, regional, and provincial levels, challenges and opportunities of the country's territories are identified, so according to different spatial levels, the development drivers can be specified. In this way, sectorial and regional policies will be determined based on development drivers. In this context, combining spatial policies with macro development goals enhances the incentive and executive system for the implementation of the plan and provides the important task of the planning system, which is monitoring and evaluating the plan periodically.ارزیابی برنامههای توسعۀ کشور، در دورههای مختلف، نشان میدهد که اغلب آنها، به نتایج مطلوب نرسیدهاند و در برخی موارد، فاصلۀ عملکرد با اهدافِ برنامه، بسیار زیاد بوده است. آسیبشناسی برنامههای توسعه نشان میدهد، عدم ارتباط بین برنامۀ راهبردی و اجرایی و نبود نظام ارزیابی مناسب، از چالشهای مهم برای تحقق برنامههای توسعه بوده است. بههمیندلیل، تاکنون، پیشنهادهایی برای اصلاح برنامهها در کشور مطرح شدهاند. استفاده از هستههای کلیدی، برنامهریزی غلتان و تمرکز بر تطبیق برنامههای یکساله با برنامههای بلندمدت، ازجملۀ این اصلاحات است.<br />دراینراستا، این مطالعه تلاش داشته، با بررسی الگویهای برنامهریزی در دنیا و ایران، به الگویی تلفیقی، برای برنامهریزی توسعهای، دست یابد که با تلفیقی از اصلاحات پیشنهادی برای برنامهریزیها، به رفع چالشهای موجود در نظام برنامهریزی کشور بپردازد. چارچوب پیشنهادی دارای سه بخش برنامۀ راهبردی، اجرایی و نظارتی است. ابتدا، استراتژی توسعۀ کشور و اهداف کلان مرتبط با آن، بهگونهای تعیین میگردد که ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطیِ توسعه و اشتراکهای بین این سه بُعد را دربرگیرند. سپس، براساس اهداف کلان و سیاستهای آمایش سرزمین در سطوح مختلف ملی، منطقهای و استانی، نقش بخشها و مناطق، در سطوح مختلف و ارتباط آنها مشخص میشود. برایناساس، پیشرانهای توسعه تعیین شده و سیاستهای بخشی ـ منطقهای مشخص خواهد شد. ترکیب سیاستهای فضایی با اهداف کلانتوسعه، نظام انگیزشی و اجرایی برای تحقق برنامه را بهبود میبخشد و وظیفۀ مهم نظام برنامهریزی، که رصد و پایش برنامه بهصورت دورهای است، در هر مرحله، ارائه میشود.https://www.journaldfrc.ir/article_160753_686bf12d1381fd36a0ef92f50cc684af.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663220220823Finding the Root of the Pathos in the Planning System of Iran: 5-why Techniqueریشهیابی آسیبهای نظام برنامهریزی ایران: تکنیک پنج چرا17920316075410.22034/pbr.2022.348655.1243FAالهام وفائیاستادیار، مرکز پژوهشهای توسعه و آینده نگری، سازمان برنامه و بودجه کشور، تهران، ایرانغلامرضا گرائی نژاددکتری علوم اقتصادی، متخصص حوزۀ اقتصاد توسعه و آموزشJournal Article20220623The main issue in this paper is why the planning system in Iran with more than seven decades of planning experience has not been able to remove the obstacles to accelerate the development. To answer this important question, the pathology of the planning system is examined from two dimensions: Its stages (preparation and compiling (prerequisite, structure, process and product), approval, pre-implementation, implementation and Supervision and evaluation) and its source (inside and outside the organization). Causal relationships between identified disadvantages based on the effectiveness matrix obtained and root disadvantages has been extracted using the 5-Why technique.<br />The results show that the root disadvantages of the planning system are: "Lack of common understanding of concepts by planners, policy makers and implementers", "The rule of centralized and non-participatory methods in planning", "Lack of mechanism for resolving conflicts of interest between program elites", "Rigidity in considering the situation and not paying attention to possible scenarios in the future", "Failure to prepare an action plan and link it to the approved plan", "Existence of sectorial-regional and local orientations in the approval of programs", "Relying on government resources and not paying attention to internal and external capacities and resources", "Lack of attention of the planning system to the system of reform and adjustment in policies, goals and executive plans after monitoring and evaluation" and "severe weakness of regulatory mechanisms". Also, suggestions have been made to policy makers and planners to design an optimal planning system.<br />The results show that "Lack of common understanding of concepts by planners, policy makers and implementers", "The rule of centralized and non-participatory methods in planning", "Lack of mechanism for resolving conflicts of interest between program elites", "Stable in considering the situation and not paying attention to possible scenarios in the future", "Failure to prepare an action plan and link it to the approved plan", "Existence of sectoral-regional and local orientations in the approval of programs", "Relying on government resources and not paying attention to internal and external capacities and resources", "Lack of attention of the planning system to the system of reform and adjustment in policies, goals and executive plans after monitoring and evaluation" and "severe weakness of regulatory mechanisms" are the root damage of the planning system. Also, suggestions have been made to policy makers and planners to design an optimal planning system.مسئلۀ اساسی در مقالۀ حاضر این است که چرا نظام برنامهریزی ایران، با بیش از هفت دهه تجربۀ برنامهریزی، نتوانسته است موانع شتاب بخشیدن به توسعه را رفع نماید. برای پاسخ به این مهم، در این مقاله، آسیبشناسی نظام برنامهریزی از دو بُعد، مراحل آن [تهیه و تدوین (پیشنیاز، ساختار، فرآیند و محصول)، تصویب، پیش از اجرا، اجرا و نظارت و ارزیابی] و منشأ آن (درون و برونسازمانی) موردِبررسی قرار گرفته و با استفاده از تکنیک پنج چرا، آسیبهای ریشهای استخراج شده است. نتایج حاصل نشاندهندۀ آن است که «نبود درک مشترک برنامهریزان، سیاستگذاران و مجریان از مفاهیم»، «حاکمیت روشهای متمرکز و غیرمشارکتی در برنامهریزی»، «نبود سازوکار حل تعارضات منافع بین نخبگان برنامهای»، «باثبات در نظر گرفتن شرایط و عدمتوجه به سناریوهای احتمالی در آینده»، «آماده نکردن برنامۀ عملیاتی و پیوند آن با برنامۀ مصوب»، «وجود جهتگیریهای بخشی- منطقهای و محلی در تصویب برنامهها»، «تکیه بر منابع دولتی و عدمتوجه به ظرفیتها و منابع داخلی و خارجی»، «عدمتوجه نظام برنامهریزی به نظام اصلاح و تعدیل در سیاستها، اهداف و برنامههای اجرایی بعد از نظارت و ارزیابی» و «ضعف شدید سازوکارهای نظارتی» آسیبهای ریشهای نظام برنامهریزی است.https://www.journaldfrc.ir/article_160754_d06171c84057236c255c23698061cd0f.pdf