مرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663420230220Content Analysis of the Development Plans of the Islamic Republic of Iran
Emphasizing Poverty and Social Exclusionتحلیل محتوای برنامههای توسعۀ جمهوری اسلامی ایران از منظر توجّه به فقر و طرد اجتماعی84916758010.22034/pbr.2023.354764.1254FAزهرا آذریدانشجوی دکتری اقتصاد نهادگرایی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000000167779045پرویز محمدزادهاستاد اقتصاد، گروه توسعۀ اقتصادی و برنامهریزی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران .داوود بهبودیاستاد اقتصاد، گروه توسعۀ اقتصادی و برنامهریزی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000000258933271Journal Article20220812One of the most important documents that are usually viewed as an upstream document and the guide of the development process is the five-year development plans of the country. The purpose of the present research is to answer the main question of how poverty alleviation, which is one of the goals of the Islamic Republic of Iran (IRI), has been considered in the policies of such plans. To this end, quantitative content analysis techniques and comparative application of categories were utilized in this study. The basic theory considered for the content analysis of the development plan is based on the approach of income poverty, capability poverty, and social exclusion. The statistical population of the research is the contents of six economic, social, and cultural development plans of the IRI. The hidden and implicit content of the text of the development plan was deduced using the existing theoretical foundations. The results show that among the development plans, the second one has dealt more with the category of poverty and deprivation. The first, fourth, and fifth plans have not paid any attention to income poverty, and the sixth program, considering income poverty, took account of capability poverty and social exclusion. Considering the fluctuating movement of the development plans of the IRI for confronting poverty and deprivation, and the non-fulfillment of its goals, it is suggested that a document be drafted to reform institutions such as formal rules and governance. Also, future development plans should be written and implemented in line with the realization of the document. Institutional reforms will provide the necessary ground for inclusive growth, which will result in the removal of functional poverty and social exclusion in the country, and the improvement of people's income.یکی از اسنادی که معمولاً، بهعنوان سند بالادستی و هدایتگر توسعه، مبنای عمل مجریان قرار میگیرد، برنامههای پنجسالۀ توسعۀ کشور است. هدف تحقیق حاضر، پاسخ به این پرسشِ محوری است که در این برنامهها، رفع فقر که از اهداف نظام جمهوری اسلامی است، چگونه در سیاستگذاریها موردِ توجه واقعشده است؟ برای پاسخگویی به سؤال پژوهش، از تکنیک تحلیل محتوای کمّی استفاده شده است. نظریۀ مبنایی درنظرگرفتهشده برای تحلیل محتوای برنامههای توسعه، رویکرد فقر درآمدی، فقر قابلیتی و طرد اجتماعی است. جامعۀ آماری پژوهش، مفاد شش برنامۀ توسعۀ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. نتایج بیانگر این است که در این بین، برنامۀ دوم توسعه بیشترین توجه و برنامۀ اوّل توسعه کمترین توجه را به سه رویکرد موردِ مطالعه داشتهاند. برنامههای اوّل، چهارم و پنجم توجهی به فقر درآمدی نداشتهاند و برنامههای دوم، سوم و ششم، با در نظر گرفتن فقر درآمدی، به فقر قابلیتی و طرد اجتماعی توجه نمودهاند. باتوجهبه حرکت پُرنَوسان برنامههای توسعۀ جمهوری اسلامی ایران، درجهتِ مبارزه با فقر و محرومیت، و تحقق نیافتن هدف نظام جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد میشود که سندی تحت عنوان «سند اصلاحات نهادی» جهت اصلاح نهادهایی همچون قواعد رسمی و حکمرانی (نهادهای سطوح دوم و سوم، مطابق نظریۀ چهار سطح تحلیل اجتماعی ویلیامسون) تدوین شده و برنامههای توسعۀ پیشِرو، درجهتِ پیشبرد آن سند نگاشته و عملیاتی شوند. اصلاحات نهادی زمینۀ لازم برای رشد فراگیر را فراهم خواهد آورد که نتیجۀ آن، رفع فقر قابلیتی و طرد اجتماعی در کشور و ارتقای وضعیت درآمدی افراد خواهد بود.https://www.journaldfrc.ir/article_167580_4de838c5a5bd474d4e82820182ca4bde.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663420230220Investigating the Change of Investment in Assets in Response to Change in Economic Growthبررسی تغییر سرمایهگذاری در داراییها در واکنش به تغییر رشد اقتصادی517916758210.22034/pbr.2023.355076.1255FAفرامرز طهماسبیاستادیار اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.یونس تیموریاستادیار اقتصاد، گروه نظام های نوین برنامهریزی، بودجهریزی و مدلسازی، مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری، تهران، ایران.0000-0001-6079-0647Journal Article20220827This study attempts to investigate how the change in the economic growth rate results in the change in people’s asset portfolios with various degrees of risk-taking behavior. For this purpose, price information of seven classes of assets, such as land, housing, stocks, bank deposits, currency, bonds, and gold, was extracted from the Central Bank website and Statistics Center for the period 1991-2021. To review how to form the optimal portfolio for people with various degrees of risk-taking behavior, the optimal mix for the whole cycle was extracted using the mean-variance model (Markowitz model) and by Matlab software after calculating the return, expected return, asset risk, and correlation coefficients between their returns. To select the asset mix, investment goals, and personality traits of a person such as risk-taking behavior, it is necessary to consider the boom and bust cycles for different assets and their relationship with one another. The economic growth rate in two cycles (high and low economic growth rates) and people in three levels of risk-taking (low, medium, and high) were classified to review the change in the asset mix as a result of the change in economic growth, and the asset mix was calculated in the abovementioned cycles. The results from model estimation and statistical analysis indicate that land, bank deposits, and currency do not have a share in the optimal portfolio during the whole cycle. For people with low, medium, and high levels of risk-taking behavior, bonds, housing, and stocks had the largest volume in the optimal asset portfolio with 69%, 35%, and 68%, respectively. Also, the statistical analysis for various cycles of growth represented that the highest coefficient of importance for people with the low, medium, and high level of risk-taking behavior was for bonds with 65%, and 62% and housing with 64% for the cycle with high economic growth rate. As for the cycle of low economic growth rate, people with low, medium, and high levels of risk-taking behavior have bonds at 76%, and 34% and stocks at 65% as the largest share in the asset portfolio. Comparing the asset mix and their weight represents the lack of assets' stickiness and their importance coefficient in the optimal portfolio in various cycles of economic growth. Asset portfolio risk for people with various degrees of risk-taking behavior is lower in the cycle of high economic growth.مطالعۀ حاضر به دنبال بررسی چگونگی تحول سبد داراییهای افراد جامعه، با درجات متفاوت ریسکپذیری، درنتیجۀ تغییر نرخ رشد اقتصادی است. برایاینمنظور، با در نظر گرفتن 7 طبقه دارایی، شامل زمین، مسکن، سهام، سپردههای بانکی، ارز، اوراق مشارکت و طلا ، اطلاعات مربوط به قیمت آنها، از سال 1370 تا 1400، از سایت بانک مرکزی و مرکز آمار، استخراج گردید. برای بررسی چگونگی شکلگیری سبد بهینه، برای افراد با درجات متفاوت ریسکپذیری، پس از محاسبۀ بازدهی، بازدهی انتظاری، ریسک داراییها و ضرایب همبستگی بین بازدهی آنها، با بهکارگیری مدل میانگینـواریانس (مدل مارکویتز) و استفاده از نرمافزار Matlab، ترکیب بهینه برای کل دوره استخراج گردید. در انتخاب ترکیب داراییها، اهداف سرمایهگذاری، خصوصیات شخصی فرد، مانند ریسکپذیری، آشنایی با دورههای رونق ورکود داراییهای مختلف و ارتباط آنها با یکدیگر، باید مورد توجه قرار گیرد. به منظور بررسی تغییر ترکیب داراییها درنتیجۀ تغییر رشد اقتصادی، نرخ رشد اقتصادی در دو دوره (نرخ رشد اقتصادی بالا و نرخ رشد اقتصادی پایین) و افراد در سه سطح از ریسک (ریسکپذیری پایین، متوسط و بالا) طبقه بندی و ترکیب داراییها، در دورههای ذکرشده، محاسبه گردید. نتایج حاصل از برآورد مدل و تجزیهوتحلیل آماری نشان میدهند که طی کل دوره، زمین، سپردههای بانکی و ارز هیچ سهمی از سبد بهینه را به خود اختصاص نمیدهند. برای افراد با درجات ریسکپذیری پایین، متوسط و بالا، بهترتیب، اوراق مشارکت با 69 درصد، مسکن با 35 درصد و سهام با 68 درصد بیشترین حجم از سبد بهینۀ دارایی را تشکیل میدهند. همچنین، تجزیهوتحلیل آماری برای دورههای متفاوت رشد، حاکی از این است که در دورۀ با نرخ رشد اقتصادی بالا، برای افراد با درجۀ ریسکپذیری پایین، متوسط و بالا، بهترتیب، اوراق مشارکت با 65 درصد و اوراق مشارکت با 62 درصد و مسکن با 64 درصد بالاترین ضریب اهمیت و برای دورۀ با نرخ رشد اقتصادی پایین، افراد با ریسکپذیری پایین، متوسط و بالا، بهترتیب، اوراق مشارکت با 76 درصد، اوراق مشارکت با 34 درصد و سهام با 65 درصد، با بیشترین سهم در سبد دارایی حضور دارند. مقایسۀ ترکیب داراییها و وزن آنها، نشان از نبود چسبندگی داراییها و ضریب اهمیت آنها در سبد بهینه، در دورههای متفاوت رشد اقتصادی است. ریسک سبد دارایی در دورۀ رشد اقتصادی بالا، نسبت به دورۀ رشد اقتصادی پایین، برای افراد با درجات متفاوت ریسکپذیری، کمتر است.https://www.journaldfrc.ir/article_167582_c359e3a35c35119539ad3d56a25b93e9.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663420230220Designing a Model of Socio-Economic Development of Iran – A Meta-synthesis Approachطراحی الگوی توسعۀ اقتصادیـ اجتماعی ایران با رهیافت فراترکیب8111716758310.22034/pbr.2023.360581.1265FAناهید عبدلیدانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20220904The concept of development can be studied from various points of view: from economic, social, cultural, and political standpoints to human, environmental, and sustainable perspectives. This study attempts to identify the pattern, indices, and variables of the economic and social development of Iran. The right to development emerges as the central concept of the constructive relationship between society and governance, so public awareness and participation in choosing a model, followed by legal guarantees and legal requirements for the realization of development in social life, are to be claimed and realized. Development is a right that is integral to fundamental human rights in the same spirit as freedom, justice, and equality. Using the meta-synthesis method, 44 patterns were obtained from 78 selected relevant articles published in the last five years. After stating the types of proposed models, the conservative social welfare model of Iran's social-economic development programs was explained and its relationship with macro policies was identified. The findings show that there is no sincere resolution to achieve sustainable and forward-looking goals, and management and planning compatible with the social and efficient structure have no place. As a result, development-oriented actions have been static, reactive, and inconstant which have led to a certain type of endogenous systemic conflict in the social structure.مفهوم توسعه، از جنبههای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و در دهههای اخیر انسانی، زیستمحیطی و پایداری قابل بررسی است. هدف این است که ازطریق رویکرد توسعۀ اجتماعی و با دو مفهوم حق توسعه و رفاه اجتماعی، الگو، شاخص و متغیّرهای توسعۀ اقتصادی و اجتماعی ایران شناسایی شوند. حق توسعه، بهعنوان مفهوم محوری، ارتباط سازندۀ جامعه و حاکمیت را پدیدار میسازد تا آگاهی و مشارکت عمومی در انتخاب الگو و به دنبال آن، ضمانتهای قانونی و الزامهای حقوقی، برای تحقق توسعه در زیست اجتماعی، مورد ادعا قرار گیرد. بااستفادهاز روش فراترکیب از 78 مقالۀ تولیدشدۀ منتخب در پنج سال اخیر، 44 الگو بهدست آمد که غالباً به این موضوع میپردازند که توسعه چیست و چه الزاماتی دارد؛ بعد از بیان انواع الگوهای پیشنهادی، الگوی محافظهکارانۀ رفاه اجتماعی برنامههای توسعۀ اقتصادیـاجتماعی ایران تشریح و ارتباط آن با سیاستهای کلان مشخص شد. توسعه همانا، حقی است که جزئی از حقوق بشر و حقوق اساسی انسان است و مانند آزادی، عدالت و برابری امری بدیهی است. یافتهها نشان میدهد که اراده و الزامی به تحقق اهداف پایدار و آیندهنگر نیست و مدیریت و برنامهریزی سازگار با ساختار اجتماعی و کارآمد، جایگاهی ندارد؛ درنتیجه، تا به امروز، کنشهای توسعهمداری، ایستا، واکنشی و چندگانه بوده و منجر به نوع خاصی از تضاد سیستمی درونزا در ساختار اجتماعی شدهاند.https://www.journaldfrc.ir/article_167583_7187890e01975e85af22299df4a92aa9.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663420230220A Model for Determining the Strategies and Methods of Developing Iran's Transit and Customs Cooperation with Other Countriesارائۀ مدلی برای تعیین راهبردها و روشهای توسعۀ همکاریهای ترانزیتی و گمرکی ایران با سایر کشورها12016416758410.22034/pbr.2023.362818.1274FAبهزاد جعفریگروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.فریدون امیدیگروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.0000-0003-2708-8383قاسم رکابدارگروه ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی آبادان، آبادان، ایران.Journal Article20220920The purpose of this applied research is to present a model for determining the strategies and methods of developing Iran's transit and customs cooperation with other countries. Based on the purpose and nature of this research, a mixed research method was conducted by interviewing research experts; accordingly, the qualitative aspect of the research is based on a grounded theory approach. The statistical population and its data collection method in qualitative and quantitative sections include semi-structured interviews for 12 experts and closed questionnaires for 127 experts and customs managers respectively. Cronbach's alpha was used to test the reliability of the quantitative part of the questionnaire. The data analysis method included a t-test and structural equations, which were analyzed by SPSS and Smart PLS software. According to the findings, the t-statistics calculated is at the level of 0.001. The main categories of the strategic model of transportation, customs, and transit cooperation with other countries include internal organizational factors, knowledge and technology features, international standards, communication, management, gaining experience and training, innovation, strategies, and legislation and policy.هدف از تحقیق کاربردی حاضر، ارائۀ مدلی برای تعیین راهبردها و روشهای توسعۀ همکاریهای ترانزیتی و گمرکی ایران با سایر کشورها است. پرسش این تحقیق، درموردِ ویژگی مؤلفههای اصلی این مدل و مسئلۀ تحقیق، آن است که وضعیت گمرک ایران، از نظر مؤلفههای ارائهشده در مدل، چگونه است؟ باتوجهبه هدف و ماهیت این پژوهش، که از نظر روششناسی، پژوهشی آمیخته است، جمعآوری اطلاعات، ازطریقِ مصاحبه با خبرگان انجام شد. رویکرد بخش کیفی، گراندد تئوری بوده است. جامعۀ آماری، در بخش کیفی، شامل 12 نفر از خبرگان و در بخش کمّی، شامل 127 نفر از کارشناسان و مدیران گمرکی بود. روش گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود که به روش کدگذاری، باتوجهبه نظریۀ دادهبنیاد تحلیل شد و در بخش کمّی، پرسشنامۀ بسته بود. برای پایایی پرسشنامۀ بخش کمّی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، شامل آزمون t و معادلات ساختاری بود که توسط نرمافزار SPSS و Smart PLS موردِ تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد، در مدل موردِنظر، آمارۀ t محاسبهشده در سطح 0.001 معنادار است. مقولههای اصلی مدلِ راهبردیِ همکاریهای حملونقل، گمرک و ترانزیت با سایر کشورها، شامل عوامل درونسازمانی، ویژگیهای دانشی و فناوری، استانداردهای بینالمللی، ارتباطات، مدیریت، کسب تجربه و آموزش، نوآوری، استراتژیها و قانونگذاری و سیاست است.https://www.journaldfrc.ir/article_167584_6c7953c7a334630c11e3aa8584d0fd60.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663420230220Investigating the Financial Balance of Iran's Economy in Stable and Unstable Regimes: Markov Regime Change Approachبررسی تراز مالی دولت اقتصاد ایران در رژیم پایدار و ناپایدار: رویکرد تغییر رژیم مارکوف16522516758610.22034/pbr.2023.364588.1280FAداود محمودی نیااستادیار گروه اقتصاد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، ایران.فاطمه همایونی خلاریدانش آموختۀ کارشناسی ارشد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، ایران.Journal Article20221005Increased spending has been one of the main concerns of the financial policies for various countries in the last two decades. Specifically, in those countries where the debt is at relatively high levels, examining the financial sustainability becomes more crucial; since high levels of debt limit the government's choices in issuing debt, imposing taxes, and printing money to correct the deficit. Therefore, one of the criteria for evaluating financial policies is the sustainability of financial policy. This study attempts to estimate the coefficient of influence of the variables affecting the financial balance of the Iranian government in stable and unstable financial regimes for the period 1971-2019. To this end, the financial balance was considered as a dependent variable in the regimes, and the estimated coefficient of the first interval of the debt-to-GDP ratio variable was chosen as the determining factor. Five states of the research model were estimated by considering different explanatory variables and the best fit was selected. The results showed that both stable and unstable regimes have a high probability of permanence, and the absolute value of the first lag coefficient of the debt-to-GDP ratio variable is significantly higher in the instable regime than in the stable regime. Thus, the greater reduction effect of the ratio of debt to GDP of the previous period on the financial balance of the government in the unstable regime compared to its increasing effect in the stable regime; also, during the period of time, the stable financial regime can be the dominant financial regime and it can be said that the NPG condition (No Ponzi game condition) is valid in this era.<br />In this study, the estimation of the financial balance of the government of Iran in sustainable and unsustainable financial regimes in the period of 1971 to 2019 has been done in the form of Markov-switching model. For this purpose, the financial balance was estimated as a dependent variable in the regimes, and the estimated coefficient of the first lag of the debt-to-GDP ratio variable was chosen as the determining factor of the regime. 5 states of the model were estimated by considering different explanatory variables and the best fit (estimate) was selected. The obtained results showed that both sustainable and unsustainable regimes have a high probability of permanence and the absolute value of the coefficient of the first lag of the debt-to-GDP ratio variable in the significant mode is higher in the unsustainable regime than in the sustainable regime,در دو دهۀ گذشته افزایش مخارج یکی از نگرانیهای اصلی سیاستهای مالی بسیاری از کشورها بوده است. در کشورهایی که بدهی در سطوح نسبتاً بالایی قرار دارد و به طور مداوم وام میگیرند، بررسی پایداری مالی ضروری به نظر میرسد؛ چرا که سطوح بالای بدهی، انتخابهای دولت را در صدور بدهی، وضع مالیات و چاپ پول برای اصلاح کسری محدود میکند. بنابراین یکی از ملاکهای ارزیابی سیاستهای مالی پایداری سیاست مالی است. در این مطالعه، به تخمین ضریب اثرگذاری متغیرهای مؤثر بر متغیر تراز مالی دولت ایران در رژیمهای مالی پایدار و ناپایدار در بازۀ زمانی سالهای 1350 تا 1398 در قالب مدل مارکوف- سوئیچینگ پرداخته شده است. بدین منظور تراز مالی به عنوان متغیر وابسته در رژیمها در نظر گرفته شد و ضریب برآوردی وقفۀ اول متغیر نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی بهعنوان عامل تعیینکنندۀ رژیم انتخاب شد. پنج حالت از مدل تحقیق با در نظر گرفتن متغیرهای توضیحی متفاوت تخمین زده شد و بهترین برازش انتخاب گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که هر دو رژیم پایدار و ناپایدار از احتمال ماندگاری بالایی برخوردار هستند و قدرمطلق ضریب وقفۀ اول متغیر نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در حالت معنادار در رژیم ناپایدار بیشتر از رژیم پایدار است و این به معنای اثر کاهندگی بیشترِ نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی دورۀ قبل بر تراز مالی دولت در رژیم ناپایدار نسبت به اثر افزایشی آن در رژیم پایدار است و طی سالهای دهۀ 90، رژیم مالی پایدار میتواند بهعنوان رژیم غالب مالی طی این بازهی زمانی شناخته شود که میتوان گفت شرط NPG (شرط بدون بازی پونزی) در این دوران برقرار است.https://www.journaldfrc.ir/article_167586_4277908caab883a9a71fd4f2d8129801.pdfمرکز پژوهش های توسعه و آیندهنگریپژوهش های برنامه و توسعه2645-74663420230220Investigating the Relationship Between on Public Expenditures on Government Performance – Panel Data Method, 1989-2019بررسی رابطۀ مخارج بودجۀ عمومی بر روی عملکرد دولت، با استفاده از دادۀ تابلویی (1368-1398)22825116758710.22034/pbr.2023.367388.1285FAعلی حیدر نوریدانشجوی دکتری، رشتۀ علوم اقتصادی، گرایش توسعۀ اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، استان مرکزی، ایران.احمد سرلکاستادیار دانشکدۀ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، گروه اقتصاد، استان مرکزی، ایران.محمدحسین رحمتیدانشیار دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.Journal Article20221026One of the most problematic issues in policymaking is the impact of government spending on its outcome. This paper collects extensive and unique data on government outlays and outcomes for various affairs for the period 1989-2019. Then this unique dataset is put to use to study the relationship between spending and outcome in panel data analyses. The fixed effect regression reveals that a one percent increase in spending on a chapter improves associated outcomes by 0,06 percent, however, the impact of two years lag is significant and about double the spontaneous effects. Nevertheless, the dynamic panel regression, by both Arrellano-Bond and Blundell-Bond approaches, shows that the lag in outcome is large, and it explains a large portion of dynamics. Moreover, the spontaneous impact of spending on the outcome is 0.01-0,03 percent. Therefore, to improve the outcome of spending, the government must plan for long-term expenditure instead of discretionary outlays.یکی از سؤالات مهم سیاستگذاری مالی دولت، بررسی میزان اثرگذاری مخارج عمومی دولت، بر روی عملکرد دولت است. با جمعآوری دادههای میزان اختصاص و هزینهکرد منابع عمومی دولت، در امور و فصول مختلف، و همچنین خروجی عملکرد دولت، به تفکیک فصول، از سال 1368 تا 1398، در قالب یک مدل اقتصادسنجی تابلویی پویا، به این سؤال پاسخ داده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان اثرگذاری، در طول زمان، متفاوت بوده است و شاهد نوعی وقفه در عملکرد، نسبت به تغییرات در هزینهکرد هستیم. با لحاظ وقفۀ خروجی، به عنوان متغیّر مستقل در یک مدل تابلویی پویا، و با استفاده از روشهای آرلانوـباند و بلاندلـباند مشاهده شد که اثرات تأخیری مخارج، عمدتاً از مسیر تغییر در خروجی سنوات قبل، در سال بعدی منعکس میشوند. درعینحال، همچنان میزان اثرگذاری همزمان مخارج بر خروجی، بین 0٫01 تا 0٫03 درصد، تأثیرگذار است. این تحقیق نشان میدهد، برای حصول خروجی مناسب در عملکرد دولت، تنظیم برنامههای میانمدت و برنامهریزی برای اعطای اعتبارات، در قالب یک برنامۀ میانمدت، ضروری است و باید از اختصاص بودجه بهصورت صلاحدیدی و خارج از برنامه اجتناب کرد.https://www.journaldfrc.ir/article_167587_e7644679d9559381f5714abc457030ea.pdf